نتایج تحقیق عکاس پژوهشگر از آرایش زنان ایرانی منتشر شد/ چقدر هزینه آرایش می‌کنیم

1395/2/26
13:30
کد خبر: 12016
مدآنلاینآرایشی و بهداشتیآرایشيآرايش صورتنتایج تحقیق عکاس پژوهشگر از آرایش زنان ایرانی منتشر شد/ چقدر هزینه آرایش می‌کنیم

نتایج تحقیق عکاس پژوهشگر از آرایش زنان ایرانی منتشر شد/ چقدر هزینه آرایش می‌کنیم

مدآنلاین، نسرین میرعربشاهی: یک سایت انگلیسی به نام «ریفاینری 29» یک عکاس ایرانی به نام مونا هوبهفکر را به گفت‌وگو نشانده و از او درباره عکس‌هایش از زنان آرایش‌کرده ایرانی پرسیده است. در این گزارش، علاوه بر حرف‌های هوبه‌فکر، هم با چند زن ایرانی درباره چرایی توجه‌شان به آرایش، میزان هزینه‌ای که هر ماه برای خرید لوازم آرایشی می‌کنند و ... گفت‌وگویی صورت گرفته و هم با یک دو مسوول برندهای مختلف در این باره صحبت‌هایی در میان گذاشته شده است. ترجمه متن این گزارش را می‌خوانید.
آرایش صورت نقش بسیار مهمی در زندگی ما ایفا می‌کند. خانم‌ها عکس‌ها و ویدئوهایی از صورت‌های نیمه‌آرایش‌شده خود به اشتراک می‌گذارند و آرایش‌کردن را حق خود و انتخابی شخصی می‌دانند و البته که این کار را صرفاً برای پوشاندن نقص‌های خود یا برای جلب توجه انجام نمی‌دهند.

عکس‌هایی که در این گزارش «مدآنلاین» می‌بینید، حاصل نگاه خلاق مونا هوبه‌فکر، عکاس- خبرنگار ایرانی است که چگونگی و چرایی آرایش‌کردن زنان ایرانی را به تصویر می‌کشد. هوبه‌فکر می‌گوید: «من این فکر را از خیلی وقت پیش در ذهن داشتم و به عنوان یک زن ایرانی کاملا متوجه این موضوع هستم. من مطالعه راجع به این موضوع را شروع کردم و فهمیدم که زنان ایرانی درباره استفاده از لوازم آرایش در خاورمیانه رتبه دوم را دارند. از آنجا که زنان ایرانی روسری به سر می‌کنند، معمولا رنگ آرایش‌شان را با رنگ‌های روسری‌شان هماهنگ می‌کنند». در اینجا هم چند سوژه پرتره و همچنین عکسی از محتویات کیف لوازم آرایش زنان را می‌بینید که روی روسری‌شان قرار گرفته است.

زنانی بین 14 تا 30 سال، نماینده وضع‌ اقتصادی متفاوت هستند و دلیل‌های مختلف‌شان برای آرایش‌کردن را می‌گویند. آرایش‌کردن برای اغلب آنها ابزاری برای بیان خودشان است و بعضی‌ها هم قبول دارند که این کار را برای جذاب‌ترشدن انجام می‌دهند، دیدگاهی که در کشور ما غیرعادی هم نیست. هوبه‌فکر می‌گوید: «به عقیده من، محتویات کیف لوازم آرایش خانم‌ها خیلی به شخصیت‌شان ربط دارد. من سعی کردم در عکس‌هایم نگرش‌ها و باورهای مختلف در یک محدوده سنی را نشان دهم».

با جمعیت شهری جوان، تخمین زده شده است که 0.1 درصد واردات کشورهای دیگر لوازم آرایش است. خیلی از آن‌ها از برندهای لوکسی مانند «ایو سن لارن» هستند. رونق لوازم آرایشی از رشد اقتصادی بیشتر است و نشان‌دهنده تغییر عقیده‌ها در هویت، بیان خود و خود پذیری است.

در ادامه عکس‌ها را ببینید و درباره رابطه هر خانم با آرایش بخوانید.

 
 ریحانه قهرمانی، 21 ساله و مهندس صنعتی است. او آرایش‌کردن را از 15 سالگی شروع کرده است و هر دوماه حدود 100 هزار تومان برای خرید لوازم آرایشی، مخصوصا خط چشم و ریمل هزینه می کند. او از برند خاصی خرید نمی کند و کافی است محصول به او بیاید. ریحانه حتی در منزل هم آرایش می کند و این موضوع علاقه وافرش به آرایش را نشان می‌دهد.   بر خلاف ریحانه که برند برایش مهم نیست، نینا فتان 30 ساله و فارغ‌التحصیل در رشته نقاشی وقتی 15 سال داشت آرایش‌کردن را از مادرش یاد گرفت. نینا می گوید که بیشتر لوازم آرایش‌اش را از ترکیه و سوئد می‌خرد و فقط چند قلم را از ایران خریده است و تقریبا 150 هزار تومان در ماه برای لوازم آرایش هزینه می‌کند. خریدن لوازم آرایش همیشه به وضع و نوسان مالی‌اش بستگی دارد. او نگاه‌کردن خود در آینه را بسیار دوست دارد و معمولا جلوی آینه مطالعه می‌کند.

 

 

   
 
اسرا محمدی، 18ساله است و در مقطع پیش‌دانشگاهی ریاضی می‌خواند. با اینکه مادر اسرا آرایشگر است اما او به‌تازگی آرایش‌کردن را شروع کرده است و خیلی هم خرج لوازم آرایش نمی‌کند چون از وسایل مادرش استفاده می‌کند.   اما مصرف لوازم آرایش دلارام عباسی 15ساله که آرایش‌کردن را از 13 سالگی آغاز کرده است بیشتر است. مادر دلارام برای اولین‌بار برای او یک رژلب خرید. چیزی که دلارام زیاد مصرف می کند و هر دوماه یک بار می خرد، پنکیک است.

 

 

   
 
عده‌ای هم برای آرایش کردن‌شان دلایل خاصی می‌آورند! مثلاً هانیه قهرمانی 19ساله است و دانش‌آموز رشته ریاضی در مقطع پیش‌دانشگاهی. هانیه می‌گوید که آرایش‌کردن را در 9 سالگی از برنامه‌های ماهواره‌ای یاد گرفته است. به عقیده او آرایش‌کردن دختران را در نگاه آقایان جذاب‌تر می‌کند. او همه لوازم آرایشش را هر 3-4 ماه یک بار عوض می‌کند.   غزل مفاخری هم با اینکه 28 سال دارد و فارغ‌التصیل رشته عکاسی است برای اولین‌بار در 17سالگی آرایش کرده است و سالانه حدود 600 هزار تومان را صرف خرید لوازم آرایش می‌کند. به عقیده او آرایش غلیظ دختران ایرانی در مرحله اول ربط به فرهنگ دارد و سپس ربط به پوشش‌شان. این موضوع مشکلی فرهنگی است و خانم‌ها با کشمکش هویتی مواجه شده‌اند و آرایش غلیظ برای دختران جوان تبدیل به نوعی اشتیاق شده است.

 

 

   
 
پریناز جمالی 20ساله و دانشجوی معماری و مدرس زبان انگلیسی است دلیل آرایش‌کردنش را  عقب‌نماندن از دخترهای فامیل بیان می کند.او به‌ندرت لوازم آرایش می‌خرد اما رژلب را خیلی دوست دارد. حقوق ماهانه او 600 هزار تومان است و هر دو ماه یک‌بار 75 هزار تومان برای خرید لوازم آرایش هزینه می کند. پریناز مرتباً خودش را در آینه و حتی شیشه رفلکس نگاه می‌کند و آرایشش را چک می کند.   زهرا سادات حسینی (سارا)، 22 سال دارد و دانشجوی طراحی صنعتی است. او استفاده از لوام آرایش را در 16 سالگی شروع کرده است. سارا با آرایش‌کردن خودش را مهم می‌پندارد و احساس خوبی دارد. سارا آرایش غلیظ بانوان ایرانی را عاملی برای جبران اعتماد به نفس و خودباوری پایینشان می‌داند. به عقیده او زنان و دختران ایرانی ترجیح می‌دهند ماسک بزنند و در واقع با این کار دروغ می‌گویند.

 

 

   
 
زهرا ملکشاهی 22ساله و فارغ‌التحصیل در رشته اقتصاد است. او از 18سالگی آرایش می‌کند و معمولا لوازم آرایش زیادی با خود حمل نمی‌کند. اما چند قلم را همیشه همراه دارد. به عقیده او دلیل استفاده زیاد لوازم آرایش در ایران نوع پوشش بانوان است.   بعضی از خانم‌ها بیش از حد به آرایش‌کردن علاقه دارند و فارغ از میزان درآمد، هزینه زیادی را صرف خرید لوازم آرایشی می‌کنند. به عقیده آن‌ها آرایش‌کردن درست مانند دیگر کارهای عادی روزمره است. برای مثال علیا زند، 23 ساله و دانشجوی اقتصاد است. او از 16 سالگی آرایش می‌کند و ماهانه 150 هزار تومان پول لوازم آرایش می دهد. با اینکه شغلی ندارد و قبلا ماهانه نزدیک 1 میلیون تومان درآمد داشته است. علیا می‌گوید برند های ارجینال به‌راحتی در ایران پیدا نمی‌شوند. او فکرمی‌کند اگر تصادفا نتواند آرایش کند، همه متوجه می‌شوند و فکر می کنند شاید اتفاقی افتاده باشد.

 

 

   
 
هاله سوگل برکات 27 سال دارد، فارغ‌التحصیل در رشته خبرنگاری است و آرایشگری می‌کند. او ماهانه حدود 90 هزار تومان صرف خرید لوازم آرایش می کند. این در حالی است که او شغلی ثابت ندارد و استخدام موقت است و ماهانه 750 هزار تومان درآمد دارد.   ملیحه متاجی 28 ساله و فارغ‌التحصیل در رشته گرافیک هم روزی دو بار آرایشش را تمدید می‌کند و ماهانه حدود 180 هزار تومان لوازم آرایش می‌خرد! او در خرید لوازم آرایش هیچ محدودیتی ندارد. ملیحه فقط وقتی محدودیت زمان دارد و برای ورزش‌کردن به بیرون می رود آرایش نمی‌کند و عقیده دارد آرایش‌کردن در جامعه ما جزو کارهای روزمره است و انجام ندادنش جای سوال دارد.

 

 

   
  مریم یوسفی هم که  29 ساله و دانشجوی تربیت بدنی است، روزی دو تا سه بار آرایش می‌کند. او آرایش‌کردن را از 15سالگی شروع کرده است و ماهانه حدود 90 هزار تومان لوازم آرایش می‌خرد. او می‌گوید که خیلی خودش را در آینه می‌بیند، مخصوصا در ماشینش.
     
   

گشایشی می‌گوید: «مردهای ایرانی هم کم کم در حال کشیده شدن به سمت لوازم آرایشی و بهداشتی هستند. آن‌ها از پوست‌شان بهتر مراقبت می‌کنند تا جوان‌تر به نظر برسند».متخصصان آرایش تخمین زده‌اند که زنان ایرانی تقریباً هر ماه یک ریمل می‌خرند اما در فرانسه خرید ریمل هر چهار ماه یک‌بار است. برند لنکوم توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای عطر سفیر در ایران عرضه می شود. این فروشگاه ها عرضه کننده محصولات زیبایی هستند که از سال 2010 تا به امروز نزدیک به 20 شعبه در سراسر ایران دارند. یکی از عرضه کنندگان این محصولات می‌گوید: این یک بازار پر رونق است که صدها میلیون دلار درآمد دارد که بین عرضه کننده و بازار سیاه توزیع می‌شود.
پگاه گشایشی، مدیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای سفیر می‌گوید: «فقط 40 درصد از بازار ایران توسط توزیع کنندگان رسمی کنترل می‌شود. بقیه‌اش بین فروشندگان قاچاقی تقسیم می‌شود که در بازارها و مغازه‌های کوچک غیر قانونی فعالیت دارند».  این‌ها در حالی است که واردات پرهزینه است و قوانین سخت و مختلفی دارد. مقامات دولتی هم قبل از دادن برچسب کیفیت به یک محصول باید آن را تایید کنند.

شمالی‌ها چه رنگی ریمل می‌زنند؟ جنوبی‌ها چه‌طور؟
سلیقه‌ها در انتخاب لوازم آرایش در قسمت‌های مختلف کشور متفاوت است. در قسمت‌های شمالی کشور ریمل‌های رنگی و عطرهایی با رایحه گل طرفداران بیشتری دارد و این در حالی است که  زنان جنوب کشور ریمل‌های مشکی می‌خرند و عطرهای قوی‌تر با رایحه مشک  را انتخاب می‌کنند.

فروغ حیدری هم که فیزیوتراپیست و 42 ساله است، می‌گوید: «آرایش‌کردن روی کسی که انجامش می‌دهد تاثیر می‌گذارد. من آرایش می‌کنم چون دوستش دارم و از این کار لذت می‌برم».

اینکه آرایش صورت را زیباتر می‌کند، موضوعی غیر قابل انکار است. اما بهتر این است که برای زیباتر جلوه دادن صورت‌مان، به جای پنهان کردن نقوص، به دنبال راه‌حلی برای از بین بردنشان باشیم. برای مثال اگر پوست‌مان شاداب نیست، به جای پوشاندن آن زیر چند لایه کرم پودر و پنکیک شیمیایی، دنبال روش‌های طبیعی برای بهبود پوست‌مان باشیم یا روی یک کرم ضد آفتاب و یا ضد لک باکیفیت سرمایه‌گذاری کنیم.

 
ست‌های مختلف گردنبند برای گردن‌کشیده‌ها، لاغراندام‌ها و عاشقان پیراهن
ست‌های مختلف گردنبند برای گردن‌کشیده‌ها، لاغراندام‌ها و عاشقان پیراهن
انتخاب گردنبند با توجه به اندازه گردن، فرم بالاتنه و مدل لباس‌مان باید صورت گیرد در غیر این صورت به جای این‌که گردنبندمان زیبا به نظر برسد، کل لباس و اندام‌مان نامتناسب به چشم می‌آید. مثلاً اگر بالاتنه چاق و گردن کوتاهی دارید باید از جواهرات یا ...
700 هزار زن بورکینی یا مایوی اسلامی پوشیدند
700 هزار زن بورکینی یا مایوی اسلامی پوشیدند
امروز همه دیگر نام بورکینی یا همان لباس شنای اسلامی را شنیده‌اند؛ ...
حاشیه‌های لباس گرانقیمت نخست‌وزیر هندوستان
حاشیه‌های لباس گرانقیمت نخست‌وزیر هندوستان
اگر نام نخست‌وزیر هندوستان را فراموش کردید نگران نباشید با کمی دقت به ...
 
اگر نام نخست‌وزیر هندوستان را فراموش کردید نگران نباشید با کمی دقت به کت و شلوار ایشان و دقیق شدن به راه‌راه‌های آن می‌توانید نام «نارندرا مودی» را که به زیبایی بر روی پارچه نقش بسته مشاهده کنید. این ...
امروز همه دیگر نام بورکینی یا همان لباس شنای اسلامی را شنیده‌اند؛ لباسی که به شکل پوششی برای کل بدن به زنان مسلمان اروپایی اجازه داد از استخرهای شنای این کشورها و حتی از سواحل آن‌ها نیز استفاده کنند. ...
ماساژ یخ زیر آفتاب تند تهران؛ پوست صورت را ویتامینه کن
برای ماساژ پوست صورت با یخ، چندان فرصت ندارید! خدای ناکرده در سرمای ملایم پاییز و سوز زمستان که نمی‌خواهید صورت‌تان را یخ ماساژ دهید؟ پوست صورت وقتی ...
میان ازبین‌رفتن کاربرد یک ساختمان و کشف قابلیت‌های آن توسط فردی، زمان زیادی طی خواهد شد. اما وقتی این اتفاق می‌افتد، آن ساختمان مسیر جدیدی را می‌تواند شروع کند. برای بیان مثالی که این چرخه را نشان ...
انتخاب گردنبند با توجه به اندازه گردن، فرم بالاتنه و مدل لباس‌مان باید صورت گیرد در غیر این صورت به جای این‌که گردنبندمان زیبا به نظر برسد، کل لباس و اندام‌مان نامتناسب به چشم می‌آید. مثلاً اگر بالاتنه چاق و گردن کوتاهی دارید باید از جواهرات یا بدلیجات کوچک‌تری انتخاب کنید بعضی از افراد چاق ...
سوپربایک، فوق اسپرت و خلاصه همه‌چیزتمام!
ام‌وی‌آگوستا، سازنده مطرح ایتالیایی سوپربایک‌ها، از موتور سیکلت بازطراحی شده F۴ که تنه‌اش را شرکت زاگاتو بازطراحی کرده است، رونمایی کرد. این ...
بازگشت دسته‌گل‌های آبشاری به دنیای مد
دسته‌ گل عروس به عنوان یکی از پیشکش‌های آقاداماد به عروس‌خانوم در مرکز توجه قرار دارد. هر چند در دکوراسیون محل برگزاری مراسم عروسی نیز معمولاً از ...
همه آنچه درباره خواص دسر باید بدانید اما جرأت پرسیدنش را نداشتید!
اغلب دسرها شیرین هستند، اما گاهی مواد غذایی دیگری همچون انواع پنیر هم به عنوان دسر مصرف می‌شود. در برخی کشورها، وعده جداگانه‌ای به نام دسر وجود ...
کمد دوست‌داشتنی من
تفاوتی ندارد که در محیط کار باشید یا یک جمع صمیمی دوستانه، چه برای خرید بیرون رفته باشید چه برای ورزش کردن، بانوی ایرانی همیشه شیک می‌پوشد و به ...
جنگلی با مه و باران بر دیوار یک استخر
مانوئل آکانا، معمار نام‌آشنای اسپانیایی با استفاده از آینه، ابرهای مصنوعی و گیاهان بزرگ، دیوار یک استخر در مادرید را به شکل جنگلی با مه و باران ...
به جای الماس و طلا با خاویار زیبا شوید
شاید الماس، یاقوت، مروارید، طلای 24عیار و پلاتین، مجموعه‌ای از جواهرات رویایی برای هر کسی باشند، اما آیا این جواهرات تجملاتی می‌توانند در رژیم ...
نورپردازی در داخل حمام معمولاً ساده، قابل پیش‌بینی و اغلب غیر تزئینی است. یعنی بیش‌تر ما فکر می‌کنیم دستشویی و حمام جای این طراحی برای نورپردازی نیست و سر و ته ماجرا می‌توان با یک لامپ ساده هم آورد! ...
جواهرات خانه‌های جواهر معتبر نظیر کارتیه، دیور، بودلز و دیگران، معمولاً با منابع الهام شگفت‌انگیزی همراه است و در جواهرات یک دهه اخیر، این برندها همیشه الهام از طبیعت، دریا و اقیانوس، حیوانات، حشرات، ...
 LC۵۰۰ لوکس‌ترین خودروی مسابقه‌ای لکسوس
لکسوس در حال جایگزینی خودروی مسابقه‌ای RC F در ژاپن با یک LC۵۰۰ جدید است. همان‌طور که نسخه تولیدی لکسوس LC500 خیره‌کننده به نظر می‌رسد سبک و سیاق ...
پرتقال، ترش، شیرین، ملس و...؛ طعم پرتقال را حس کرده‌اید، با آن بوی فوق‌العاده که حس جنگل‌های شمال را به آدم می‌دهد؟ فکرش را بکنید شما بشوید عروس پرتقالی فصل پاییز! اسمش هم زیباست چه برسد به عملی‌کردن ...
پاییز در راه است و خرید لوازم‌التحریر و وسایل مدرسه برای بچه‌ها هم آرام‌آرام داغ می‌شود. پیشنهاد کارگاهی امروز مد در خانه مدآنلاین اما این است که برای یکی از این وسایل، به بازار نروید؛ اصلاً لازم نیست پا از خانه بیرون بگذارید. هر از گاهی لازم است که خودتان را از مشغله‌ها و مشکلات زندگی رها کنید و ...
نام
 
پست الکترونیکی
 
وبسایت / وبلاگ
 
نظر شما    
 
شیوا
1395/2/27     9:19
یکی از بهترین مقالاتی بود که تا الان خوندم من 23 سالمه فارغ التحصیل رشته کامپیوتر هستم ماهی 1 میلیون درآمد دارم و در سال شاید 100 هزار تومان لوازم آرایش بخرم بیشتر سعی میکنم صورتم رو مرتب نگه دارم روزی دو بار صورتم رو با الکل تمیز میکنم و هر دو روز یک بار صورتم رو اصلاح میکنم و تنها یک مداد چشم همیشه با خودم حمل میکنم خوبه اگر بتونیم خودمون رو از قید و بند رها کنیم...
معصومه
1395/3/12     7:43
من 31 سالمه. کارشناسی ارشد دارم. تو آرایش کردن خیلی تنبلم بخاطر همین بیشتر اوقات چهره ام بدون آرایشه. فقط ابروهامو اغلب مداد میزنم بخاطر شکستگی که تو ابروم دارم. بیشتر پولمو میدم ضدآفتاب میخرم و کلاه و البته عینک ضدآفتاب مارک. البته آخرین عینکم که شکست دیگه پول دستم نیومده تا دوباره بخرم. موقع هایی که خواب خوب و کافی دارم و استرس چیزی رو ندارم چهره ام خیلی عالیه. بنابراین همیشه دنبال زندگی آروم تر و روشهای کسب آرامش هستم. ورزش میکنم تا خونرسانی به بدنم باعث شاداب موندن و جوون موندنم بشه. من میخوام وقتی نود سالم شد قادر به دویدن باشم! پیاده روی زیاد میرم. البته خیلی به تغذیه ام اهمیت میدم. چرب و شور و شیرین زیاد نمیخورم. میوه جات سبزیجات و شیر وغلات و ... تو برنامه غذایی خودم همیشه دارم. و البته روغن زیتون و کنجد. البته تا جاییکه جیبم جواب بده. خلاصه کلام بیشتر به سلامت جسمم اهمیت میدم تا آرایش و البته همه اینها خیلی به زیباییم کمک کرده. آرایش هم میکنم ولی خیلی به ندرت. مهمانی جایی. خیلی هم قشنگ میشم. یا گاهی که هوس میکنم. ولی در کل از اینکه خودم رو درگیر آرایش مداوم و مواد شیمیایی نکردم راضی ام.