آشنایی با بزرگان دنیای مد/ قسمت دوم: جورجیو آرمانی

این پیرمرد ایتالیایی و لباس‌های عجیب و غریب لیدی‌گاگا

1395/3/24
12:34
کد خبر: 11993
مدآنلاینطراحیطراحانمعرفی طراحاناین پیرمرد ایتالیایی و لباس‌های عجیب و غریب لیدی‌گاگا

این پیرمرد ایتالیایی و لباس‌های عجیب و غریب لیدی‌گاگا

مدآنلاین: دنیای مد و طراحی به‌ویژه در عرصه پوشاک و لوازم بهداشتی و آرایشی یکی از پرطرفدارترین و در عین حال دشوارترین عرصه‌های رقابتی است. هر ساله چهره‌ها و دانشجویان بسیاری با تلاشی مضاعف به دنبال پیداکردن جای پایی در این دریای پر تلاطم هستند اما نام‌های معدودی هستند که در این راه به موفقیت می‌رسند و با اطمینان می‌توان گفت نام‌های انگشتشماری هستند که به جایگاه اسطوره‌های این عرصه ارتقا پیدا می‌کنند.

نشریه معتبر تایم، اخیراً در فهرستی، صد اسطوره برتر عرصه طراحی و مد را در گروه‌های مختلفی مانند طراح، برند، عکاس، مدل و سردبیر و منتقد نشریات مد معرفی کرده است و ما قصد داریم شما را با بزرگترین نام‌های این فهرست پر ستاره آشنا کنیم. پیش از این و در قسمتِ نخست آشنایی با بزرگان دنیای مد، با عزالدین علیه آشنا شدیم.
نام پرآوازه‌ای که در مقام دوم این فهرست ایستاده است، جورجیو آرمانی است.

 

ماجرای آرمانی از کجا شروع شد؟

جیورجیو روز 11 جولای 1934 در شهر پیاچنزای ایتالیا به دنیا آمده و در خانواده‌ای پنج نفره به همراه یک برادر و خواهر بزرگ شد. خانواده او جزو ارامنه ایتالیا بود و او نیز در همین جمع سال‌های ابتدای زندگیش را گذراند. او در ابتدا به رشته پزشکی علاقه‌مند شد و لذا در رشته پزشکی دانشگاه میلان ثبت نام کرد. اما بعد از سه سال ترک تحصیل کرده و به ارتش پیوست. به دلیل سابقه پزشکی او را به بیمارستان ارتش در ورونا فرستادند و در آنجا بود که او با نمایش‌های آرونا آشنا شد و تصمیم به تغییر مسیر شغلی خود گرفت.
پس از خروج از ارتش به عنوان طراح پرده در فروشگاه لا ریناسنته میلان مشغول به کار شد. بعد از مدتی به سمت فروشنده لباس‌های مردانه رسید و در این مقام بود که تجربه‌ای بسیار خوبی در زمینه بازاریابی صنعت مد به دست آورد. در اواسط دهه 1960 جیورجیو به شرکت نینو سروتی پیوست و در آنجا برای اولین
بار به طراحی لباس‌های مردانه پرداخت. مهارت او مشتریان بسیاری را به خود جلب کرد و در این دوران در کنار کار برای شرکت سروتی، بصورت آزاد نیز کار می‌کرد و بصورت هم زمان از ده تولید کننده سفارش می‌پذیرفت.

در سال 1973 گلئوتی او را قانع کرد یک دفتر طراحی در میلان افتتاح کند و این آغاز دورانی از همکاری‌های گسترده بود که در آن آرمانی به عنوان طراح آزاد برای تعدادی از خانه‌های مد از جمله آلگری، باگوتا، هیلتون، سیکونز، گیبو، مونتدورو، و تندرس لباس‌های مردانه طراحی می‌کرد. بعد از برگزاری رژه‌های طراحی‌های آرمانی در پیتی پالاس فلورانس، نشریات بینالمللی خیلی زود اهمیت کارهای آرمانی را دریافتند.

این تجربه فرصتی را در اختیار آرمانی قرار داد تا سبک خود را به روش‌هایی جدید توسعه دهد. او اکنون آماده تلاش برای خلق مارک خود بود و به این ترتیب در سال 1975 او برند جیورجیو آرمانی را در میلان و با همکاری دوستش گالئوتی بنیانگذاری کرد. در اکتبر همان سال بود که او اولین مجموعه لباس‌های بهار و تابستان مردانه خود را تحت نام خودش راهی بازار کرد. در همان فصل مجموعه‌ای زنانه را نیز به بازار معرفی کرد.

 

خط تولید در میلان، بازار در آمریکا
روش کاری آرمانی با بخش صنعتی مد نیز بسیار نوآورانه بود و نمونه آن را می‌توان در قرارداد او با گروه پارچه
بافی فینانزاریو مشاهده کرد که تولید لباس‌های لوکس آماده را در محیط‌های تولید صنعتی و با نظارت مستقیم طراح شرکت، ممکن می‌ساخت. پس از بنیانگذاری شرکت جیورجیو آرمانی در سال 1979، او وارد بازار آمریکا شد و البته خط تولید لباس‌های زنانه و مردانه خود در میلان را نیز افتتاح کرد.

این پیرمرد ایتالیایی و لباس‌های عجیب و غریب لیدی‌گاگا

 لباس زیر، عطر و ...

با معرفی محصولات و مجموعه‌های جدیدی مانند جی ای لو کولزیونی، لباس‌های زیر جیورجیو آرمانی و لباس‌های شنا، برند جیورجیو آرمانی به یکی از شناخته شده ترین برندهای بین المللی تبدیل شد. در اوایل دهه 1980 این شرکت قرارداد بسیار مهمی را با برند لوریل و برای تولید انواع عطر و ادکلن با برند آرمانی منعقد کرد. پس از آن بود که لباس‌های زیر، لباس شنا و لوازم جانبی شرکت آرمانی با برند امپوریو به بازار معرفی شد و فروشگاهی جدید برای این برند نیز در میلان افتتاح شد.
با راه
اندازی این برند جدید، روش‌های جدید شرکت آرمانی برای تبلیغات نیز شامل تیزرهای تلویزیونی، تبلیغات گسترده خیابانی و مجله‌ای خانگی برای مشترکان این برند آغاز شد.

 

آرمانی بر پرده نقره‌ای

در همین دوران جیوجیو وارد همکاری با سینما شد و طراحی لباس فیلم گیگولوی آمریکایی در سال 1980 و موفقیت فیلم در گیشه باعث شد  این همکاری شدت بیشتری به خود بگیرد. برند آرمانی در نهایت برای بیش از 100 فیلم لباس طراحی کرد که از معروف‌ترین آنها می‌توان به فیلم «دست‌نیافتنی‌ها» (1987) اشاره کرد.

 

گسترش فعالیتها از شیر مرغ تا جان آدمیزاد!

گالئوتی دوست و همکار آرمانی در سال 1985 از دنیا رفت و جیورجیو به تنهایی روند توسعه برند خود را ادامه داد. پس از راه اندازی برند آرمانی ژاپن، محصولات جدیدی مانند عینک (1988)، جوراب (1987) و مجموعه هدیه (1989) نیز وارد خط تولیدی این برند شدند. پس از آن بود که آرمانی برندی جدید به نام آرمانی اکسچنج A/X را مختص آمریکا راه اندازی کرد. دهه 1990 سال‌های توسعه شدید برند و افزودهشدن محصولات جدید به خط تولید این برند بود اما سال 2000 و بیستوپنجمین سالگرد تاسیس این برند با فعالیت‌های گسترده سرمایه گذاری و خرید شرکت‌ها و تولیدی‌های متعدد در سراسر جهان همراه بود.

 

مراوده نوا و الیاف بین کلاپتون و آرمانی

از جمله طراحی‌های به یاد ماندنی شخص جیورجیو آرمانی می‌توان به طراحی لباس اریک کلپتون در سال 1996، آهنگ‌ساز و دوست صمیمی جیورجیو اشاره کرد که در پاسخ او نیز آهنگسازی تبلیغات و برنامه‌های آرمانی را انجام داده و از آن زمان تنها لباس‌های طراحی شده آرمانی را می‌پوشد. جیورجیو در سال 2008 نیز لباس گاوبازی جدیدی را طراحی کرد که کایتونو ریورا اوردونز، گاوباز مشهور اسپانیایی آن را برتن کرده و از آن زمان در چند برنامه و رژه لباس با برند آرمانی همکاری کرد.

این پیرمرد ایتالیایی و لباس‌های عجیب و غریب لیدی‌گاگا

 آرمانی بخریم یا چینی؟!

ورود آرمانی به بازار گسترده و نوظهور چین نیز در سال 1998 و با راه‌اندازی یک فروشگاه کوچک در پکن آغاز شد. اما در سال 2004 بود که این برند یکی از فروشگاه‌های بزرگ خود را در شانگهای راه‌اندازی کرد و برنامه توسعه آنها تا 40 فروشگاه تا سال 2011 را نیز اعلام کرد. در همان سال بود که موزه گاتنهایم نیویورک نمایشگاهی‌ از طراحی‌های آرمانی را برگزار کرد که اولین نمایشگاه از این دست برای یک طراح زنده محسوب می‌شد. این نمایشگاه به صورت متوسط هفته‌ای 29 هزار بازدیدکننده داشت.

 

از پرده تا لیدی گاگا!

بر اساس آمار رسمی برند آرمانی اکنون شبکه خرده‌فروشی متشکل از 60 بوتیک آرمانی، 11 فروشگاه برند کلزینوی، 122 فروشگاه امپوریو آرمانی، 94 فروشگاه آرمانی اکسچنج و یک فروشگاه لوازم جانبی جیورجیو آرمانی و نیز 13 فروشگاه آرمانی نوجوانان است که در 37 کشور مختلف دنیا پراکنده شده‌اند.

نشریه تایم که او را به عنوان دومین چهره برتر فهرست 100 نفره خود از طراحان و برندهای مد معرفی کرده است، درباره او می‌نویسد: «او یکی از موفق‌ترین اسطوره‌های مد ایتالیایی بود که کار خود را با طراحی پرده آغاز کرد. او اکنون و در جدید فعالیت‌ خود، همکاری مشترکی را با لیدی گاگا، خواننده پاپ آمریکایی آغاز کرده است تا تمامی لباس‌های تورهای مختلف او را طراحی کند اما تاثیرگذاری برند آرمانی تنها محدود به لباس‌های او نیست بلکه نشان او را می‌توان در هر جایی و روی هر محصولی از هتل‌ها و ادکلن‌ها تا ساعت‌های اهالی مد مشاهده کرد.»

 

مترجم: علی جعفری

 
ست‌های مختلف گردنبند برای گردن‌کشیده‌ها، لاغراندام‌ها و عاشقان پیراهن
ست‌های مختلف گردنبند برای گردن‌کشیده‌ها، لاغراندام‌ها و عاشقان پیراهن
انتخاب گردنبند با توجه به اندازه گردن، فرم بالاتنه و مدل لباس‌مان باید صورت گیرد در غیر این صورت به جای این‌که گردنبندمان زیبا به نظر برسد، کل لباس و اندام‌مان نامتناسب به چشم می‌آید. مثلاً اگر بالاتنه چاق و گردن کوتاهی دارید باید از جواهرات یا ...
700 هزار زن بورکینی یا مایوی اسلامی پوشیدند
700 هزار زن بورکینی یا مایوی اسلامی پوشیدند
امروز همه دیگر نام بورکینی یا همان لباس شنای اسلامی را شنیده‌اند؛ ...
حاشیه‌های لباس گرانقیمت نخست‌وزیر هندوستان
حاشیه‌های لباس گرانقیمت نخست‌وزیر هندوستان
اگر نام نخست‌وزیر هندوستان را فراموش کردید نگران نباشید با کمی دقت به ...
 
اگر نام نخست‌وزیر هندوستان را فراموش کردید نگران نباشید با کمی دقت به کت و شلوار ایشان و دقیق شدن به راه‌راه‌های آن می‌توانید نام «نارندرا مودی» را که به زیبایی بر روی پارچه نقش بسته مشاهده کنید. این ...
امروز همه دیگر نام بورکینی یا همان لباس شنای اسلامی را شنیده‌اند؛ لباسی که به شکل پوششی برای کل بدن به زنان مسلمان اروپایی اجازه داد از استخرهای شنای این کشورها و حتی از سواحل آن‌ها نیز استفاده کنند. ...
ماساژ یخ زیر آفتاب تند تهران؛ پوست صورت را ویتامینه کن
برای ماساژ پوست صورت با یخ، چندان فرصت ندارید! خدای ناکرده در سرمای ملایم پاییز و سوز زمستان که نمی‌خواهید صورت‌تان را یخ ماساژ دهید؟ پوست صورت وقتی ...
میان ازبین‌رفتن کاربرد یک ساختمان و کشف قابلیت‌های آن توسط فردی، زمان زیادی طی خواهد شد. اما وقتی این اتفاق می‌افتد، آن ساختمان مسیر جدیدی را می‌تواند شروع کند. برای بیان مثالی که این چرخه را نشان ...
انتخاب گردنبند با توجه به اندازه گردن، فرم بالاتنه و مدل لباس‌مان باید صورت گیرد در غیر این صورت به جای این‌که گردنبندمان زیبا به نظر برسد، کل لباس و اندام‌مان نامتناسب به چشم می‌آید. مثلاً اگر بالاتنه چاق و گردن کوتاهی دارید باید از جواهرات یا بدلیجات کوچک‌تری انتخاب کنید بعضی از افراد چاق ...
سوپربایک، فوق اسپرت و خلاصه همه‌چیزتمام!
ام‌وی‌آگوستا، سازنده مطرح ایتالیایی سوپربایک‌ها، از موتور سیکلت بازطراحی شده F۴ که تنه‌اش را شرکت زاگاتو بازطراحی کرده است، رونمایی کرد. این ...
بازگشت دسته‌گل‌های آبشاری به دنیای مد
دسته‌ گل عروس به عنوان یکی از پیشکش‌های آقاداماد به عروس‌خانوم در مرکز توجه قرار دارد. هر چند در دکوراسیون محل برگزاری مراسم عروسی نیز معمولاً از ...
همه آنچه درباره خواص دسر باید بدانید اما جرأت پرسیدنش را نداشتید!
اغلب دسرها شیرین هستند، اما گاهی مواد غذایی دیگری همچون انواع پنیر هم به عنوان دسر مصرف می‌شود. در برخی کشورها، وعده جداگانه‌ای به نام دسر وجود ...
کمد دوست‌داشتنی من
تفاوتی ندارد که در محیط کار باشید یا یک جمع صمیمی دوستانه، چه برای خرید بیرون رفته باشید چه برای ورزش کردن، بانوی ایرانی همیشه شیک می‌پوشد و به ...
جنگلی با مه و باران بر دیوار یک استخر
مانوئل آکانا، معمار نام‌آشنای اسپانیایی با استفاده از آینه، ابرهای مصنوعی و گیاهان بزرگ، دیوار یک استخر در مادرید را به شکل جنگلی با مه و باران ...
به جای الماس و طلا با خاویار زیبا شوید
شاید الماس، یاقوت، مروارید، طلای 24عیار و پلاتین، مجموعه‌ای از جواهرات رویایی برای هر کسی باشند، اما آیا این جواهرات تجملاتی می‌توانند در رژیم ...
نورپردازی در داخل حمام معمولاً ساده، قابل پیش‌بینی و اغلب غیر تزئینی است. یعنی بیش‌تر ما فکر می‌کنیم دستشویی و حمام جای این طراحی برای نورپردازی نیست و سر و ته ماجرا می‌توان با یک لامپ ساده هم آورد! ...
جواهرات خانه‌های جواهر معتبر نظیر کارتیه، دیور، بودلز و دیگران، معمولاً با منابع الهام شگفت‌انگیزی همراه است و در جواهرات یک دهه اخیر، این برندها همیشه الهام از طبیعت، دریا و اقیانوس، حیوانات، حشرات، ...
 LC۵۰۰ لوکس‌ترین خودروی مسابقه‌ای لکسوس
لکسوس در حال جایگزینی خودروی مسابقه‌ای RC F در ژاپن با یک LC۵۰۰ جدید است. همان‌طور که نسخه تولیدی لکسوس LC500 خیره‌کننده به نظر می‌رسد سبک و سیاق ...
پرتقال، ترش، شیرین، ملس و...؛ طعم پرتقال را حس کرده‌اید، با آن بوی فوق‌العاده که حس جنگل‌های شمال را به آدم می‌دهد؟ فکرش را بکنید شما بشوید عروس پرتقالی فصل پاییز! اسمش هم زیباست چه برسد به عملی‌کردن ...
پاییز در راه است و خرید لوازم‌التحریر و وسایل مدرسه برای بچه‌ها هم آرام‌آرام داغ می‌شود. پیشنهاد کارگاهی امروز مد در خانه مدآنلاین اما این است که برای یکی از این وسایل، به بازار نروید؛ اصلاً لازم نیست پا از خانه بیرون بگذارید. هر از گاهی لازم است که خودتان را از مشغله‌ها و مشکلات زندگی رها کنید و ...
نام
 
پست الکترونیکی
 
وبسایت / وبلاگ
 
نظر شما