زن و شوهر معروف ایرانی؛ مدل‌های تبلیغاتیِ برند بدسلیقه

1395/6/8
8:0
کد خبر: 2668

مدآنلاین: حضور چهره‌ها در دنیای تبلیغات، کاملاً پذیرفته‌شده و اساساً یکی از قاعده‌های معمول است. طبیعی است که برندها و مووسات برای معتبر و امتحان‌پس‌داده نشان‌دادن محصولات خودشان، از کسانی کمک بگیرند که این مشروعیت را پیش از این در حوزه خودشان کسب کرده‌اند و حالا همگان به آن‌ها و انتخاب‌های‌شان باور دارند. هر چند ماجرای حضور ستاره‌های سینما، موسیقی و ورزش همیشه دچار فروز و فرودهایی در ایران بوده است اما مدتی است که این حضور دوباره چشمگیر شده و بازیگران و ورزشکاران، مدل‌های تبلیغاتی مختلفی از لوازم آرایش و پوشاک گرفته تا محصولات لوازم خانگی.
بنابراین در حضور این هنرمندان و ورزشکاران، با توجه به نقش غیر قابل انکار ستاره‌ها بحثی نیست، اما این بدیهی‌بودن نباید باعث شود که اجرای تبلیغات، چه طراحی پوسترها و کاتالوگ‌ها و ... و چه برنامه‌‌های تبلیغاتی با بی‌سلیقگی همراه باشد. مثلاً برندی که از الیکا عبدالرزاقی و همسرش امین زندگانی برای تبلیغات محصول خود استفاده کرده، دچار همین ساده‌کردن ماجراست؛ این‌که هنرمندانی محبوب و خوش‌چهره را بیاوریم و تمام! قواعد و مبانی دنیای تبلیغات، مسلماً چنین تصوری را ترویج نمی‌کنند.

در یکی از عکس‌هایی که این برند محصولات لوازم خانگی به صورت استند در نمایشگاه‌ها و ... مورد استفاده قرار داده، تنها عکس این دو بازیگر را می‌بینیم با عنوان محصول. این نوع طراحی گرافیک برای تبلیغ یک محصول، بسیار نخ‌نماست و از سویی شاید کارکردهای قدیمی خود را هم نداشته باشد. مثلاً به یاد می‌آوریم آگهی‌های مطبوعات را پیش از انقلاب اسلامی که زنی زیبارو را حتماً در آگهی‌ها استفاده می‌کردند چه این آگهی ربطی به آن زن داشته باشد و چه نداشته باشد؛ از کاشی و سرامیک گرفته تا ماشین‌آلات سنگین و... همیشه با حضور اغواگر زنی زیبا و خوش‌اندام همراه بود. چنین طراحیِ خامدستانه‌ای بی‌که قصد مقایسه‌ای در مضمون این آگهی‌ها باشد، آدم را یاد کارکرد همان آگهی‌های قدیمی می‌اندازد.

در یکی دیگر از عکس‌ها، طراحی کمی جلوتر رفته و این‌بار همسران سینمای ایران را کنار یک اجاق به تصویر کشیده است. هر چند در این‌جا نیز نمی‌توان بر اساس مبانی طراحی گرافیک که مبتنی بر تهییج و برانگیختن مخاطب در تبلیغات هستند، خلاقیت و هوشمندی‌ای را سراغ گرفت.

اما در بین همه عکس‌هایی که از این همکاری تبلیغاتی بین این دو سینماگر و این برند منتشر شده، دو عکس، با این‌که عکس‌های چندان هنرمندانه و کارگردانی‌شده‌ای نیستند، از آن دو تای قبلی بهتر به نظر می‌رسند، چرا که دست کم، کخاطب با تماشای آن‌ها می‌تواند باور کند که این دو هنرمند از این محصولات استفاده می‌کنند و صرفاً طی یک روز به آتلیه‌ای نرفته‌اند تا از عکس‌های‌شان کنار عکس محصولات این برند استفاده شود.
 

نام
 
پست الکترونیکی
 
وبسایت / وبلاگ
 
نظر شما    
 
ندا
1395/6/9     12:27
خوب چیکار کنند بیان عکس یه گولاخ گنده ی پشمالو گوریل را بزارن که حس ترس و وحشت را به بیننده القا کنه و بیان ازشون خرید کنن؟؟؟؟؟!!!!!!! حرفها می زنند بعضی ها. انگاری کار و زندگی ندارن میشینن به این موضوعات پیش پا افتاده فکر می کنند.
تحریریه مدآنلاین
1395/6/9     14:14
دوست عزیز! دریافت شما از محتوای این گزارش، تنها نشان‌دهنده‌ی این است که آن را بادقت نخوانده‌اید. چرا مطمئنیم که شما این گزارش را نخوانده‌اید و صرفاً سری در آن چرخانده‌اید؟ چون اگر با دقت می‌خواندید درمی‌یافتید که مسأله‌ی این گزارش مطلقاً این نیست که چرا صاحبان برندها از زنان و مردان معروف و خوش‌سیما در آگهی‌های‌شان بهره می‌برند؛ این مسأله، خوب یا بد، امری جا افتاده و پذیرفته‌شده است و این گزارش هم هیچ زاویه‌ای با آن ندارد. مسأله‌ی اصلی این است که این کنار هم‌نشینی محصول و مدل، باید مبتنی بر خوش‌سلیقگی در طراحی تبلیغات باشد. این مفهوم، آشکارا از این گزارش پیداست. لطفاً دقت کنید.